Meteen naar de inhoud

Krijg in 3 stappen een nieuwe klant

De basics van funnelmarketing

Funnelmarketing, wat is het en hoe gebruik je het? Kortgezegd is funnelmarketing een proces waarin je jouw marketing afstemt op de fase van de klantenreis waarin iemand zich bevind.

Is dat belangrijk? JA! 

Vergelijk het met een relatie, je gaat geen huwelijksaanzoek doen als je iemand net kent. Hetzelfde geldt voor het doen van een aanbod bij iemand die jou net ontdekt heeft. 

Je wil eerst vertrouwen opbouwen en dan pas verkopen. Een funnel zorgt ervoor dat jij bijhouden wanneer iemand toe is aan de volgende stap om uiteindelijk klant bij jou te worden. 

Wie zit er op jou te wachten?

Veel ondernemers vinden het spannend om iets te ‘zenden’ naar hun potentiële klanten. Dat komt omdat ze bang zijn stalkerig of arrogant over te komen. Terwijl jij niet vaak genoeg kan zenden, naar mensen waar jij een relevant aanbod voor hebt. Dankzij funnelmarketing filter jij de mensen uit je doelgroep die jou nu nodig hebben. 

Wil jij weten waar jouw klant op zit te wachten? Lees dan eerst dit korte blog even. 

Begin van een nieuwe klant

We gaan je nieuwe klant even omschrijven als ‘vlam’. Jouw vlam gaat je funnel volgen. Een soort digitale klantenreis die je het beste kan vergelijken met een relatie. Timing is key. Omdat niemand een huwelijksaanzoek doet op een eerste kennismaking.

Hoe ziet een funnel eruit? 

Een funnel bestaat uit verschillende digitale stappen die jouw klant doorloopt. Van kennismaking tot klant. Het gaat erom dat iemand jou leert kennen. Vertrouwen in jou krijgt. En uiteindelijk met plezier klant wordt. Maak elke funnel daarom een fantastische beleving voor mensen! Mensen moeten het gevoel krijgen dat jouw aanbod speciaal op die éne persoon is afgestemd. 

De meest gebruikte voorbeelden van funnels zijn:

  • Advertentie → E-book → Laagdrempelig product
  • Advertentie → Webinar → E-mail → Hoofdproduct
  • Advertentie → Video → Gesprek → Hoofdproduct


Maak advertenties die meteen inspelen op de behoefte van jouw klant. Ben jij bijvoorbeeld een gespecialiseerde gedragsdeskundige, en focus jij jezelf op honden met angst?  Kijk dan welke gemeenschappelijke problemen deze baasjes hebben. En gebruik dit in je advertentie om deze mensen aan te spreken. Zijn mensen bereid zich ergens voor op te geven of iets te downloaden? Zorg dan voor een goede bedankt pagina!

1. Van lead naar klant

Goed, je hebt iemand enthousiast en nieuwsgierig gemaakt met een advertentie op social media. Geweldig, want dat is het startsein voor nieuwe klanten. Tijd om next level te gaan! Nadat iemand jouw advertentie, post of andere trigger heeft gevonden. En heeft geklikt, is dit jouw lead geworden. De vonk is er. Nu het vlammetje nog.

Het initiatief ligt bij jou

De vonk is vers. En nog geen fantastische vlam. Daar is een beetje liefde en vitamine A(andacht) voor nodig. Iemand die geïnteresseerd is in wat jij doet. En nog maar net heeft kennisgemaakt, heeft zo’n 5 tot 8 contactmomenten nodig om klant te worden. Je begrijpt nu meteen waarom je erbovenop moet zitten om iemand bij de les te houden. En nooit meteen een duur aanbod moet doen.

Stel, dat iemand zich opgeeft voor een maandelijkse nieuwsbrief. Dan zou dat theoretisch 5 tot 8 maanden kosten voordat de vonk overslaat. Een dikke vette kans dat je achterblijft met een pluimpje rook. 

Zorg dus voor interactie. Veel ondernemers kiezen er in deze fase voor om een reeks geautomatiseerde e-mails te versturen. 

Wanneer ga je een klant ‘stalken’?

Lekker vlot achter elkaar mailen. Leuk bedacht Anita. Maar, mensen worden al gebombardeerd met mails. Is dat wel zo verstandig? 

Juist omdat mensen zoveel e-mails krijgen, zal je iets moeten doen om ervoor te zorgen dat ze jou niet vergeten. Bovendien zijn ze nu geïnteresseerd in wat jij te bieden hebt. Het zou heel knap zijn als jij die interesse een paar maanden weet vast te houden. 

Lees hier wanneer mails ongeopend in de prullenbak belanden. 

Ken je klanten dankzij data

Terug naar dat vonkje-vuur- verhaal. Je klant begint als lead (vonkje). Van vonk tot vuur noem je ook wel de customer journey. Zo’n lekkere smerige marketingterm. Maar bij gebrek aan beter, gebruik ik hem toch.  Je gaat de mensen die in jouw funnel zitten, segmenteren. 

Elke stap in de customer journey wordt een segment. Zo kan jij de mensen in dit segment heel zorgvuldig benaderen. En jouw communicatie goed timen.

Segment 0: je weet niet wie dit zijn. Deze mensen moet jij zien te raken met bijvoorbeeld een advertentie op social media. 

Segment 1: heeft jou toestemming gegeven contact op te nemen. Deze mensen komen vers op jouw mailinglijst.

Segment 2: heeft meer van jou gezien en misschien zelfs een laagdrempelig product gekocht. 

Segment 3: zijn jouw betaalde klanten. En willen in de toekomst wellicht meer van jou kopen.

Segment 4: dit zijn jouw ambassadeurs! Ze zijn enthousiast over jou, je bedrijf, product of dienst. Deze mensen zorgen voor positieve reviews en mond-tot-mondreclame.

Tip: laat de techniek het werk voor jou doen. Met de juiste programma’s hoef je hier zelf nauwelijks kennis van te hebben.

2. Een lesje funnelbouwen

Ik zal je een veelgebruikte funnel laten zien. Met dit stappenplan voor een geautomatiseerde funnel:

  1. Weggever afleveren

Je levert de weggever af. That’s it! 

  1. Vertrouwen opbouwen

Het tweede contactmoment wil je gebruiken om vertrouwen op te bouwen. Speel in op herkenbare situaties. Ga in op de behoefte van je leads. Vertel hoe jouw product of dienst een probleem oplost of een behoefte vervult.  

  1. Vergroot de gunfactor

In de derde fase vergroot je de gunfactor door nog meer waarde (= geen informatie) te bieden. Denk aan een laagdrempelig aanbod, goedkoop product of relatief goedkope dienst. Mensen zijn tot hier nog niet afgehaakt, dus hebben absoluut interesse in jou! 

  1. Stel een vraag

Vergroot hierna de interactie met je klant. Stel ze gewoon een simpele vraag waar ze antwoord op kunnen geven. Geven ze antwoord? Dan kan je daarna bijvoorbeeld een e-mail sturen met een aanbod van jouw hoofdproduct. Door eerst een vraag te stellen, maak je de beleving voor iemand veel persoonlijker.

     5. Tijd om een aanbod te doen

Nu pas is het tijd voor de echte verkoop. Zorg dat mensen een afspraak maken. Of een betaling doen. Je kan hiervoor het beste 3 mails in 3 dagen versturen. Door een deadline op je aanbod te zetten (X periode geldig) help je mensen een keuze te maken. Uitstel, is namelijk afstel. En hoe langer iemand twijfelt, hoe groter de kans is dat ze afhaken. 

Maak je funnel meetbaar

Op den duur ga je zien, dat je van de 1000 mensen die je bereikt met een advertentie. 200 mensen mag gaan mailen. Om vervolgens van die 200 mensen een clubje over te houden die uiteindelijk jouw hoofdproduct of dienst koopt. Met deze gegevens kan je de kosten- en opbrengsten van jouw funnel gaan uitrekenen. In principe, bouw je een funnel 1 keer. Daarna loopt hij automatisch door. 

Aan een mailinglijst van 1000 mensen heb je geen drol, als niemand geïnteresseerd is in wat jij verzend. Je funnel zorgt ervoor dat mensen afhaken. Zodat jij alleen mensen overhoudt die zeker weten bij jou gaan kopen.

Hoeveel funnels heb je nodig?

Het liefst zo min mogelijk. Het kost heel veel tijd, inspanning en geld om een funnel te bouwen. Als deze eenmaal staat is het efficiënter om deze continue te verbeteren. In plaats van nog een funnel te bouwen.

3. Onderhouden van je relaties 

Nu heb je de belangrijkste handvatten om van een koude lead een trouwe klant te maken. Veel ondernemers laten omzet liggen bij bestaande klanten.

Ik ga er vanuit dat je klant tevreden is over wat jij hebt geleverd. Dan zijn dit de makkelijkste mensen om iets aan te verkopen. Omdat ze al weten wie jij bent, wat jij levert en tevreden zijn over jouw aanbod. Je kan door middel van e-mailmarketing je klantenrelatie onderhouden. Door service en waarde te bieden. In te zetten op het inspireren en entertainen van je mailinglijst. 

Er zijn ondernemers die ervoor kiezen mensen elke dag te mailen. Vaak maken ze dan gebruik van storytelling. En maken ze in dezelfde mail een brug naar hun aanbod met 1 call-to-action…

Meer weten?

Heb jij nog advies of tips nodig over dit onderwerp?
Plan dan een afspraak met mij in!