Goede commerciële teksten. 3 nieuwe tips

Tekst bepaalt jouw imago

Iedereen die een tekst leest, krijgt daar gelijk een bepaald beeld of gevoel bij. Daar kan je niks aan doen, het gebeurt gewoon.

Denk niet aan een zak friet met mayonaise. 

Heb je al trek gekregen?  Ik wel (toegegeven, ik ben een echte frietjesfanaat). 

Vooruit, een ander voorbeeld. Als jij een boek leest en je kijkt een half jaar later de verfilming. Dan valt de film vaak tegen. Omdat de film niet strookt met het beeld dat jij gemaakt hebt tijdens het lezen van het boek. Zo werkt dat dus ook met de teksten die klanten van jou lezen. De teksten in al jouw kanalen zijn dus super belangrijk voor het beeld dat de klant van jou krijgt.

1. Je of u in tekst?

Daar is hij weer: de eeuwenoude discussie: u of je. Er lijkt geen einde aan te komen. Persoonlijk kies ik liever altijd voor ‘je’. Omdat iedereen die ik met u aanspreek met de volgende reactie komt: zeg alsjeblieft “je”, anders voel ik me zo oud. En je wil juist dat jouw klant zich vertrouwd voelt met het beeld dat hij of zij van je krijgt. 

Andersom is het trouwens net zo. Zelf wordt ik ook liever aangesproken met ‘je’. Dus waarom zou ik mijn klanten met ‘u’ aanspreken? Omdat we ‘u’ klantvriendelijker en beleefder vinden. Klopt, maar zo zijn er wel meer van die oude fatsoensregels verdwenen. Welke dat zijn mag je zelf invullen. 

2. Nep, nepper, nepst

Je wil natuurlijk wel professioneel overkomen. Want stel je voor dat mensen erachter komen dat jij ook maar gewoon van vlees en bloed bent.

Hoe pak je dit goed verkeerd aan? Begin met het gebruiken van veel moeilijke woorden. Alles in termen van vakjargon te benoemen. En lange zinnen schrijven. Formele taal gebruiken (daar is de u weer). En vooral ontkennen dat je eigenlijk ook maar gewoon een mens bent. 

Hallo 21e eeuw. Waarom zouden we onszelf achter het toetsenbord anders voordoen dan we eigenlijk zijn? Geloof mij. We hebben het liefst gewoon iemand die oprecht en authentiek durft te zijn. 

Het mag gewoon hoor. Iets opschrijven zoals je het zou vertellen. 

3. Wat wil je klant nu echt lezen?

Denk jij bewust na over de teksten die jij schrijft voor de (online) marketing? Ja? Ik daag je uit een stapje verder te gaan. 

Veel teksten zijn geschreven vanuit het idee dat jij het belangrijke of nuttige informatie vind. Dat zal. Maar een muur van emotieloze info leest geen hond. En die emotie, daar gaat het om. Op de kinderbranche na, is het in de gezelschapsdieren oh zo belangrijk dat je emoties toont. Je hoeft echt niet mee te huilen met je klant. Maar laat in ieder geval iets van empathie zien. 

Schrijf je teksten bijvoorbeeld op een enthousiaste toon. Maak een flauw grapje. Of laat zien wat jou wel eens aan het hart gaat. 


Je lezers zijn je dankbaar. 

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *