Elke dag mailen

Mensen zijn er gek op

E-mails die ongeopend in de prullenbak belanden zijn een gevaar voor jouw e-mails. Omdat je sneller als spamzender gemarkeerd gaat worden door de e-mailservers. Voorkomen is dus beter dan genezen! 

De titel heb ik ietsjes overdreven, maar stiekem kan je beter te vaak mailen dan te weinig. 

Duitse Herder

Mailen op het juiste moment

In mijn blog over funnelmarketing leg ik al uit dat je moet segmenteren. Dit betekent, dat je groepjes gaat maken van de mensen op je mailinglijst, van mensen die jou nog helemaal niet kennen. Tot mensen die klant van jou zijn en misschien al vaker iets van jou hebben gekocht. Je kan ook segmenteren op: 

  • – Interesse
  • – Demografische kenmerken
  • – Voorkeuren

 

Als je toestemming hebt gekregen om mensen te mailen, zorg dan dat je relevante mails gaat sturen. Door te weten wat deze mensen graag willen zien van jou.

Meteen een duur product of dure dienst aansmeren nadat ik een gratis weggever heb ontvangen, zou bij mij in het verkeerde keelgat schieten. 

Nieuwsbrieven zijn vies

Dan komen we even op het volgende punt. Wie zit er nog te wachten op weer een nieuwsbrief? Vol met maandelijkse updates die niemand interesseert? Ik wed dat je deze mensen op 1 hand kan tellen. Omdat ze algemeen zijn, vaak weinig inspiratie opleveren. Geen waarde bieden en vol staan met droge taaie stof. Geen wonder dat de resultaten tegenvallen. Vooral webshops (sorry!) zijn er heel goed in om een update te geven van aanbiedingen. Who cares? De klant die voor een stuivertje op de eerste rang wil zitten ben jij liever kwijt dan rijk. Tenminste, als je focust op groei, waarde propositie en positionering. 

Mail dus altijd met de intentie klantgericht te communiceren. 

Waar zou jij jezelf sneller voor inschrijven? Een nieuwsbrief. Of een maandelijkse inspiratiebom van leuke inzichten?

Maak mensen wakker

Mensen zijn net, .. mensen. Ze zijn sociale kuddedieren. Willen ergens bij horen. En voelen zich graag met iemand verbonden. Maak daar gebruik van! Praat in je e-mail over jouw persoonlijke ervaringen. Wat je inspireert. Of iets waar jij wat van hebt geleerd. Maak het lekker persoonlijk, het mag! De angst om persoonlijk te zijn, komt vaak uit het idee dat je professioneel moet zijn. De reden dat ik het woord ‘professional’ weinig gebruik. Professioneel is het tegenovergestelde van persoonlijk en authentiek (dus uniek!). 

Door persoonlijk te zijn sta jij altijd 1-0 voor op je concurrent. Jij bent Jij. En zo is niemand anders. Er zijn ondernemers die met een stukje storytelling hun klanten elke dag mailen! 

Persoonlijk maar dan? 

Als je iemand nieuw op je mailinglijst hebt staan, wil je vertrouwen opbouwen. Hiervoor heb je in ieder geval herkenning nodig. Is er iets dat jij met jouw klant gemeen hebt? Ja, de liefde voor dieren, maar verder? Ben jij helemaal gek van een bepaald boek, inspirerend persoon of merk? Deel het! En maak daarna de brug naar een ‘kleine ja’. Verkoop een aanbod dat zo aantrekkelijk is, dat ze het wel moeten kopen! Staan jouw mensen al langer op je mailinglijst dan is er een bepaalde connectie. Je wil deze mensen betrokken houden bij jouw bedrijf. Ook die worden graag nog geïnspireerd door jou. 

Ga op de stoel van je lezer zitten

Begin met brainstormen, waar zitten jouw klanten op te wachten? Wat willen ze van je weten? Hoe kan je vertrouwen opbouwen, je expertise laten zien en een aanbod doen. Zonder dat je de klassieke autoverkoper wordt?  

Heb je daar antwoord op gevonden? Dan kan je jouw hoofd gaan breken over goede onderwerpenregels. Prikkelende headers en de preview tekst (= de tekst die iemand ziet onder het onderwerp). Maak ze kort, schrijf ze actief, gebruik je/jij (en geen wij) en doe een belofte. 

Tot slot

Ga lekker experimenteren! Kijk wat wel- en niet werkt. En verwijder mensen die jouw e-mails niet meer openen. Dat voorkomt dat je als spammer gemarkeerd wordt. 

Meer weten?

Heb jij nog advies of tips nodig over dit onderwerp?
Plan dan een afspraak met mij in!