Ik ga echt met jou de diepte in, en nu ga ik even (tegen alle regels in) supervaag zijn.
Tijdens het interview prik ik feilloos door je heen. Ik hoor wat je zegt en haal er de rode draad uit. Zodat er een sterke boodschap overblijft. Als je spreekt, hoor ik wat er echt vanuit jou komt en wat een ingestudeerd verhaaltje is.
Tegelijkertijd focus ik op de emotie. Want dit is wat mensen beweegt. Wat maakt dat je mensen iets geeft waarvan ze ‘aan’ gaan? Grofweg zijn dit vier verschillende vlakken:
- Ontplooiing: mensen willen doorlopend nieuwe dingen leren en zichzelf verbeteren.
- Status: we zijn onwijs gevoelig voor de manier waarop andere mensen naar ons kijken.
- Angst: de grootste trigger, we zijn bang om iets te verliezen.
- Hebzucht: we zijn van nature hebzuchtig, we willen meer en het liefst gratis.
Ik heb trouwens nog een paar van die neuromarketingdingen in de pocket. B.J. Fogg, Cialdini. Zegt jou niks, hoeft ook niet. Laat dat maar lekker aan mij over.
Wat je absoluut wil voorkomen
Is dat je lezer moet nadenken over wat er staat. Je wil op een presenteerblaadje voorkauwen wat je potentiële klant nodig heeft. Dat vraagt echt om next level inlevingsvermogen en om heel simpel en eenvoudige tekst.