PET monitor 2021 – 4e editie

Samenvatting

De vorige editie van de PET Monitor stond helemaal in het teken van de customer journey. In het kort: de customer journey begint bij een probleem en eindigt bij een loyale klant. Het liefst een loyale klant van jou!

De customer journey kent de volgende vijf fases:

  1. Bewustwordingsfase
  2. Overwegingsfase
  3. Aankoopfase
  4. Servicefase
  5. Loyaliteitsfase
Pet Monitor 2021

Corona en dieren

Het aantal dieren in ons land steeg explosief. Dat weten we allemaal. Maar welke consequenties had dit in het gedrag van de consumenten? Er zijn in totaal 82 professionals en 1180 consumenten benaderd met een enquête om daar achter te komen.

Kennis over dieren

Dat valt mij nog alles mee. Volgens de Pet Monitor heeft ‘slechts’ 8% een huisdier aangeschaft zonder zich eerst te oriënteren. Het beeld wat de media schetst is dat zo’n beetje iedereen zonder nadenken een hond of kat gekocht heeft.

Wat mij niet verbaasd, is dat 58% van de consumenten aangeeft het internet als raadgever te gebruiken bij advies over hun huisdier.

Jezelf als merk beschouwen: personal branding

 Niet voor niets is personal branding in opmars. Dit houd in dat eigenaren en medewerkers van bedrijven zichzelf niet langer zien als medewerker, maar als ambassadeur. Dat linkt makkelijker met klanten. Want mensen zoeken connectie met mensen. Niet met een bedrijf. Perosnal branding is voor sommige bedrijven zelfs belangrijker dan marketing en sales.

Contentmarketing

De consument van nu krijgt continue te maken met contentmarketing. En dat vinden ze leuk! Artikelen, storyboards, cartoons en podcasts worden continue verorberd door de consument. Ze kunnen er geen genoeg van krijgen.

Wat je misschien niet verwacht, is dat de conversieratio voor e-mailmarketing wel 40 keer hoger kan liggen dan die van social media. Iedere dollar die uitgegeven wordt aan e-mailmarketing levert gemiddeld 44 dollar op. De ouderwetse nieuwsbrief is nog niet uit! 

Mijn visie

Zelf ben ik van mening dat de gezelschapsdierenbranche zichzelf wat serieuzer mag nemen. Je bent wat je uitstraalt zeg ik wel eens. Als jij vind dat je een autoriteit bent in je werk. Straal dat dan ook uit. Dat hoeft niet formeel en saai te zijn. In ieder geval moet je wel kunnen benadrukken wat jouw meerwaarde is ten opzichte van je grote concurrentie. Het internet en grote concerns. Het is een dynamische markt. En als ondernemer moet je flexibel genoeg zijn om daarop in te kunnen spelen. 

Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on linkedin
LinkedIn

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *