1x duidelijk: stop hiermee!
Blablabla. De lege inhoud. Hier gaat het al mis bij de teksten die jij tot nu toe schrijft. Wollige introducties en te lange zinnen resulteren in afhakers.
Hoe werkt dat dan?
Je begint met het volledig in kaart brengen van jouw doelgroep. Dat doe je met jouw nuchtere verstand. Vergeet even de data en doelgroepomschrijvingen die jij tot nu toe hebt. Dat komt later wel. Veel bedrijven staren zich blind op demografische kenmerken. Maar een persoon is mens van vlees en bloed. De mensen in je doelgroep dus ook. Deze wezens hebben gevoelens ja. Dus speel daarop in. Daar kan geen cijfertje tegenop.
Nadat jij echt weet wat jouw klant ruikt, denkt en voelt ga je een schets maken in je teksten. Dit begint met de titel en headlines. Tot slot ga je de grove tekst vullen.
Als je wil kan je een template downloaden om je doelgroep goed te omschrijven.
Gebruik het template
Waarom jij het tot op heden verkeerd aanpakt
De reden dat jij dit blog leest, is omdat jij betere teksten wil. Of omdat je gewoon supernieuwsgierig bent. Dat mag ook. Een van de grootste veroorzakers van slechte teksten, is dat jij wil zenden. Dit kom ik nog te vaak tegen op websites, e-mails en social media posts. Zelfs van de ‘grote jongens’. Een groot marketingbudget is dus waardeloos als je geen goede teksten hebt. Wat gebeurt er dan? Nou, vergelijk het met een slechte date. Je bent met een bloedmooie man of vrouw op stap. En hij/ of zij praat alleen maar over zichzelf.
Wat doe jij dan?
Precies.
Oké, in speaking terms
Het kan maar zo zijn dat jij vastloopt met wat termen die je zo links en rechts tegenkomt. Mijn nekharen gaan er ook van overeind staan. Daarom help ik je tussendoor even met een begrippenlijstje:
Copywriting = f*cking goeie teksten schrijven voor je leads.
Leads = iedereen die ook maar een klein beetje geïnteresseerd is.
Conversie = de ratio tussen mensen die neuzen en in actie komt.
Neuromarketing = de psychologie van marketing die mensen bedondert*.
SOME = gewoon de luie versie van Social Media.
*Bedonderen gebruiken wij ethisch, wij beïnvloeden in positieve zin.
Is die uitleg niet wat overdreven Anita?
Hoor ik meteen mijn tante Toos denken, die nogal thuis is in de etiquette. Les aan alle mensen die net als mama ‘keurig’ zijn. Muurbloempjes gaan dood. Alleen met de perfecte bodem worden ze een immens bloemenveld. Ook dat is zo'n puntje van ergernis. Je bezoeker, klant, lead, whatever. Krijgt de hele dag door al dezelfde boodschap te horen. Alles volgens het boekje. Professioneel en keurig. Wat denk jij dat er gebeurt? Dat zijn ze morgen weer vergeten. Je wint klanten door jezelf te blijven. Heb jij een uitgesproken mening? Goud! Gebruik 'm.
Dankjewel voor je aandacht zover
Heel knap! Je hebt al best wat tekst overleefd. Is het jou al opgevallen:
- Let eens op hoe vaak ik ‘je’ genoemd heb.
- Kijk ook eens naar het aantal keren ‘ik’ wat je ziet.
- Heb je gezien hoe ik afwissel met zinslengtes?
En, vond je het lastig om te lezen?
Of waren het hapklare brokken..