Maak SEO eenvoudig
Het schrijven van goede webteksten
Anita Rozendaal-Baaij
Het schrijven van goede webteksten
02/28/2024
2 min
0

Teksten voor je website, over SEO enzo

02/28/2024
2 min
0

Inclusief gratis SEO mini training!

Voor dienstverlenende ondernemers
Dat webshopeigenaren een andere SEO-aanpak nodig hebben, is plausibel. Daar heb ik zelf minder kaas van gegeten. Mijn ervaring voor webshops is tot nu toe, dat er gefocust wordt op de getalletjes. Zoekwoorddichtheid, lengte van teksten, aantal pagina’s, dat soort dingen. Bij dienstverleners vind ik de SEO uitagender én leuker! Want je hebt geen talloze productpagina’s die jij kan volstampen met je zoekwoorden.

Sowieso is dit volgens mij misvatting nummer 1: zoekwoorden. We kijken op welke relevante termen veel zoekverkeer is, die proppen we te pas en te onpas in onze teksten. En tadaa: we zijn aan het SEO gericht schrijven.

Uhm, nou nee.

De nuance achter de data
Dat ligt wel genuanceerder als je het mij vraagt. Ten eerste schrijf je volgens mij nog altijd voor een mens van vlees en bloed. Jouw bezoeker. Ook dat is SEO-technisch schrijven. Want jij en je zoekmachine hebben hetzelfde doel: relevante content tonen aan degene die ernaar op zoek is. Help jij jouw bezoeker zo gericht mogelijk aan een antwoord op de zoekvraag, dan zijn jij en je zoekmachine dikke maatjes.

Daar komt ook nog bij, dat gevonden worden leuk is. Totdat jij een bult bezoekers krijgt die binnen no-time afhaken op je website. Slecht voor je SEO en slecht voor je portemonnee. Want je bankrekening wordt heel gelukkig van organisch verkregen klanten kan ik je vertellen. Het seintje wat zoekmachines krijgen is: ‘we dachten dat deze website waardevol en relevant was, maar de mensen haken zo snel af, dat we dit moeten herzien’.

Oftewel: je wordt ‘gestraft’ op mensen die snel je site verlaten.

Techniek is minstens zo belangrijk
Alsjeblieft, zorg ervoor dat de techniek minstens zo op orde is als je content (foto’s, teksten, video’s). Google kan niets met een site waar een slechte codering achter zit door een vervuiling van verouderde tech. Snippets die incompleet zijn. Afbeeldingen zonder omschrijving. Pagina’s zonder leesbare H1, H2 en H3 titels. Gebroken links. Lange laadtijd, om maar even wat voorbeelden te noemen.

Zorg er dus voor dat je echt iemand om de arm slaat die betrouwbaar is en de techniek voor jou op orde zet. Elke SEO-specialist heeft een tool waarmee ze jouw website analyseren op SEO-technische fouten. Vaak wordt deze gratis aangeboden als weggever, waarna je nog nét niks kan. Daarom is deze gratis mini-training echt een aanrader: https://bytesandpieces.nl/gratis-seo-kickstart/

Weet voor wie je schrijft
Zoals ik ook in mijn andere blog noem, is het al belangrijk te weten voor wie jij schrijft. Want dan kan jij jezelf inleven in die persoon. Zoektermen bedenken die hij of zij zou gebruiken en bedenken welke content relevant is voor die persoon. Dan wordt het plaatje steeds completer.

Je schrijft een blog of pagina die je wijd aan een specifiek onderwerp, met een bepaalde intentie. De meeste mensen zoeken iets op Google met de intentie om ergens meer over te weten te komen. Een vraag beantwoord te krijgen. De beste optie te vinden voor een product of dienst die ze nodig hebben. Of rechtstreeks iets of iemand op te zoeken (bedrijven, restaurants, personen). Je kan jezelf nooit focussen op iedereen. Dus wees concreet en specifiek in de persoon voor wie jij je website optimaliseert.

SEO en conversie
Je steekt tijd, moeit en geld in je website. Dat is super! Maar zonde als je dit voor de kat z’n viool doet. Dus zorg ervoor dat je website:

 A. Gevonden wordt.
 B. Je bezoekers enthousiast zijn en in actie komen om te downloaden, inschrijven, kopen.

Kort samengevat
Het een kan nooit zonder het ander. Zorg dat je teksten geoptimaliseerd zijn voor de SEO. Terwijl ze nog steeds lekker weglezen, makkelijk scanbaar zijn en op een natuurlijke manier overkomen. Maak het je bezoeker makkelijk om in actie te komen. Voorkom kopieer en plakwerk van AI of dubbele teksten op je website. Blijf weg bij zoekwoordenspam. En vooral: schrijf om waarde te bieden voor je bezoeker. Want na het zaaien, ga jij oogsten 😉.

SEO-tip
Mocht je het over het hoofd gelezen hebben, hierbij een tip van Flip. Volg deze gratis SEO mini cursus!

Reacties
Categorieën