5x: jouw website door de ogen van je bezoekers
Even een algemene les. 95% van de beslissingen die jij en ik maken, doen we onbewust. Simpelweg omdat onze grijze hersenmassa nog meer te doen heeft. Als we alles bewust moeten overwegen, lopen we leeg op het maken van keuzes.
En jij kan met jouw website, bepalen of het kwartje de ene kant op valt. Of de andere. Hoe? Ik neem je even mee.
1. De gemiddelde bezoekerstijd is kort
In 4 tot 6 minuten heeft je bezoeker een webshop doorlopen. Andere websites worden na 2 minuten weer verlaten. Dit is onderzocht door Databox en Digishuffle.
Je kan jezelf dus voorstellen hoe snel mensen beslissingen nemen.
Maak het ze dan zo makkelijk mogelijk. Anders zijn ze weer weg. Zorg dat jij een idee hebt hoe mensen op je website binnenkomen. En wat het doel is van die bezoekers.
Alleen dan kan jij je mensen helpen zo snel mogelijk dat ‘doel’ te behalen. Verder moeten je teksten kort en krachtig zijn. Meteen aangeven wat er concreet te halen valt.
Samengevat:
- Gebruik korte teksten.
- Zorg dat je navigatie duidelijk is.
- Maak meteen concreet wat er te halen is.
2. Mensen willen weten of jij te vertrouwen bent
Stap jij graag binnen bij dat onbekende dubieuze zaakje, achterin een donkere steeg? Of fiets je liever door naar de iets bekendere (en duurdere) winkel. Verderop in de winkelstraat. Met misschien exact dezelfde producten. Online werkt dit idem dito. We zoeken mensen die we vertrouwen.
Dat begint al bij herkenning. Dingen die we eerder gezien, gehoord of gelezen hebben, vertrouwen we sneller. Denk aan logo’s en keurmerken. Ook speelt herkenning een grote rol in het krijgen van de aandacht. Als iemand zich meteen herkent in hetgeen wat er staat, zal hij of zij meteen verder kijken.
Trek ook de witte jas aan. Wordt de expert in jouw vakgebied. Zorg voor heldere reviews. Er is niets zo sterk als een ander die vertelt dat jij goed bent in wat je doet.
Samengevat:
- Zorg voor herkenning met bijvoorbeeld keurmerken.
- Spreek je bezoeker aan op een situatie, gevoel, behoefte die hij of zij herkent.
- Laat je klanten spreken met reviews.
3. Gemak dient de mens, ook jouw bezoeker
Hoe hoog moet jouw motivatie zijn om ’s nachts uit je bed te stappen en een rekensom op te lossen? Best heel hoog. En hoeveel motivatie heb jij nodig om een hamburger te scoren als je heel veel trek hebt. Weinig. Simpel toch?
Nou, denk nu ook eens zo over je bezoeker. Hoeveel moeite moet hij of zij doen om jouw product of dienst te kopen. Zich in te schrijven op je nieuwsbrief. Of je e-book te downloaden? Als de motivatie (nog) laag is, moet je het je bezoekers zo makkelijk mogelijk maken.
Dat betekent weinig afleiding. Een snelle laadtijd. Heldere navigatie. Zo min mogelijk formuliervelden.
Appeltje eitje zou je denken. Ik kan 1 geheim verklappen. Je vergist je. Alles wat voor jou vanzelfsprekend en logisch is, kan voor een ander super verwarrend zijn.
Samengevat:
- Zorg dat je website snel en gebruiksvriendelijk is.
- Blijf weg bij keuzestress en een legio aan opties.
- Laat je website altijd een aantal keer door iemand anders nalopen.
4. Steeds meer mobiel
Je hebt ‘m altijd bij de hand. En ik blijf dit roepen totdat het niet meer nodig is. Zorg ervoor dat je site ook op een mobiel lekker draait. Open deur natuurlijk. Maar voor veel bedrijven is dit nog ’n ding. Om de een of andere reden zijn er genoeg websites met een gelikt design op de computer. Maar een waardeloze gebruikerservaring op de mobiele smartphone.
De tablet dwaalt ergens tussenin. Die is minder populair in gebruik. Toch is het goed om regelmatig even op verschillende apparaten je website te bezoeken.
Samengevat:
- Zorg ervoor dat je website op computer, telefoon en tablet goed draait.
5. Warm welkom
Deze wordt nog wel eens vergeten. Hoe komen bezoekers überhaupt op je website? Via zoekmachines, rechtstreeks. Of adverteer jij veel op social media?
Maak het ‘welkom’ op je website logisch. Richt landingspagina’s in 1 op 1 die aansluiten met je advertentie. Een beetje gek als mensen zo ver zijn dat ze op je advertentie klikken. En meteen op een contactpagina terecht komen. Om maar even een voorbeeldje te noemen.
Ook voor de zoekmachines geldt de wet van ‘logica’. Zien mensen een *snippet met uitleg over de paarse koeien van Milka. En komen ze op een website die boter verkoopt, zijn ze natuurlijk meteen weer vertrokken. Lekker zwart paars-wit gedacht van mij. Maar laat even duidelijk zijn dat wat je op Google al laat zien, aansluit bij de inhoud van de pagina waar mensen vervolgens op terecht komen. Hiervoor moet je dus ook begrijpen met welke intentie mensen een opdracht intypen in Google. Maar dat is voor het volgende blog.
*Een snippet ziet er zo uit.👆🏻 Het is het eerste wat iemand ziet als ze via Google met jou in aanmerking komen.
Samengevat:
- Denk na over de ‘route’ die mensen afleggen naar jouw website.
- Zorg ervoor dat alle inhoud logisch op elkaar is afgestemd.
- Blijf consistent in je boodschap en je verhaal.
Wil jij een cursus volgen waarin je leert om in één keer je teksten goed te schrijven? Klik hier.