Blog over schrijven voor je website
Het schrijven van goede webteksten
Anita Rozendaal-Baaij
Het schrijven van goede webteksten
02/28/2024
3 min
0

Klanten via je website, zo begin je

02/28/2024
3 min
0

Wat is conversie, hoe werkt het?

De fabeltjes van geldmachines en slapend rijk worden
Marketeers verkopen het je heel graag; slapend rijk worden. Wie wil dat nou niet? Nou jij, want dan had je dit al bereikt. Je wil van waarde zijn, iets doen waar jij gelukkig van wordt, leveren wat jouw moeiteloos afgaat en hier een goed bestaan uit opbouwen. Toch?

Top, dan zitten we op één lijn en dan ga ik je nu vertellen hoe jouw website hier een onderdeel van is.

Is een website überhaupt nog nodig?
Wat heeft een website nog voor voordeel? Insta guru’s verdienen duizenden Euro’s door een paar leuke posts, reels en weggevers. Hetzelfde geldt voor de TikTok-helden en LinkedIn bazen onder ons. Op je website komt alles samen: je weggever, je aanbod, wie jij bent en vooral: voor wie jij relevant bent.

Dus waar iemand via je socials meer posts van je bekijkt voordat hij of zij begrijpt wie je bent en wat je doet. Heb jij via je website de kans om het vertrouwen te winnen van je bezoeker. Door je expertstatus te pakken, jezelf te laten zien en waarde te leveren.

Dit kost je via social media een aantal verschillende posts. Ook is je website niet beïnvloed door een algoritme, kan je goed volgen wat je bezoekers doen via je analytics. En heb je niet zo snel de kans dat je website een 2.0 versie van Hyves wordt en verdwijnt.

Je website als visiekaartje is onhandig
Ben jij de ‘ik-heb-mijn-website-als-online-visitekaartje-ondernemer?’ Lees dan even door. Want dat is anno 2024 het minst handige wat je doet. Mensen hebben continu afleiding. Dus mag jouw visitekaartje op z'n zachts gezegd wel wat interactiever zijn. Uitnodigend zijn om in actie te komen en maken dat jij on top of mind blijft bij je doelgroep.

Dit is waar conversie om draait
Letterlijk vertaalt betekent conversie in feite dat een X percentage van je bezoekers een (potentiële) klant wordt. Het aantal mensen wat dus uiteindelijk een formulier invult, iets downloadt, contact opneemt zijn de mensen die jij geconverteerd hebt. Volg je ‘m?

Aantal mensen dat actie heeft ondernomen/ Bezoekers van je website* 100 = conversiepercentage.

Dus stel, jij hebt in februari 200 bezoekers op je website gehad. Daarvan hebben 3 mensen je weggever gedownload, dan is het conversiepercentage van je weggever in februari: 3/200*100= 1,5%

Wat is een normale conversie?
Het verschilt nogal per branche, maar gemiddeld wordt 3% á 4% aangehouden als goede conversieratio. Dat wil zeggen, dat je voor minimaal 1 (potentiële) klant 100 bezoekers nodig hebt. Het gemiddelde bezoekersaantal van een website ligt dus keer 3 of 4. Laat jezelf niet meteen afschrikken door deze getallen, want dit is iets waar je op een duurzame manier aan bouwt.

Door steeds meer online podium te pakken, waarde te delen en je kop boven het maaiveld uit te steken.

Belangrijk voor je SEO
Ook zoekmachines merken op dat er veel geklikt wordt op je website. Mensen die klikken zijn gemotiveerd. Mensen zijn gemotiveerd als ze inzien dat jij waardevol en betrouwbaar bent. Heel belangrijk voor zoekmachines! Die willen de gebruikers namelijk geen flauwekul voorschotelen, maar waardevolle en relevante zoekresultaten. Een hogere clickratio (zo heet dat als je bezoeker lekker doorklikt), geeft dus aan dat je goed bezig bent voor je bezoeker en de zoekmachines.

Hoe zorg je ervoor dat mensen doorlezen en klikken?
Meer conversie op je website begint dus bij het krijgen van bezoekers. Daarom mag je website een welverdiende plek krijgen binnen jouw marketingstrategie. Als je bezoekers hebt, wil je dat ze geïnspireerd raken en verder kijken. Daar heb je goede titels, een aantrekkelijke (vooral makkelijke!) lay-out voor nodig.

Lezen mensen verder? Zorg dan dat je de aandacht van je bezoeker stuurt naar dat éne plekje op je site waar het moet gebeuren: je CTA. Vrij vertaalt: call to Value. Jij brengt iets waardevols, mensen mogen daar iets voor doen. De trigger, is een CTA (call to action). Vaak zijn dit downloadknopjes, invulformulieren, whats’app- of andere contactbuttons.

Om mensen enthousiast te krijgen, moeten ze je vertrouwen. Weten wat ze krijgen als ze ergens op klikken. Dus je hebt relevant en transparant te zijn richting je bezoeker.

Mensen houden van simpel
Niemand wordt warm van een ingewikkelde digitale wiskundeformule om dichterbij de oplossing te komen die je zoekt. We willen de shortcut. Daarom zijn makkelijke, intuïtieve websites succesvoller dan de ingewikkelde designs met een fantastische lay-out en bagger opbrengst.

Ook je teksten spelen hier een rol in. Ziet jouw tekst er ingewikkeld uit? Dan beginnen we er niet eens aan. Maar ook je CTA zelf. Moeten mensen ogenschijnlijk veel moeite doen voor je? Dan is de kans dat ze afhaken het grootste. De sleutel is dus: maak het je bezoeker makkelijk.

Wil jij een cursus volgen waarin je leert om in één keer je teksten goed te schrijven? Klik hier.

Reacties
Categorieën