Schrijf eenvoudig teksten voor je website
Het schrijven van goede webteksten
Anita Rozendaal-Baaij
Het schrijven van goede webteksten
02/28/2024
2 min
0

Hoe schrijf je goede teksten voor je website?

02/28/2024
2 min
0

3 gouden tips om website teksten te schrijven


Je schrijft nooit achter je toetsenbord
Schrijven gebeurt overal: tijdens het wandelen. Onder de douche. Wanneer je met je klant in gesprek bent. Tijdens de verjaardagen waar je bent. Heel fijn! Wat ik hiermee wil zeggen, is dat je mag stoppen jezelf te dwingen om te schrijven als je achter je toetsenbord zit. En dat je altijd een notitieboekje of telefoon bij je mag houden. Want geniale inzichten die je nodig hebt voor je tekst, komen op onverwachtse momenten.

Stap 1 is altijd de voorbereiding. Denk eerst goed na over wat je communiceert op je website:

  1. Wie is de persoon die je website bezoekt en waarom bezoekt hij of zij jouw website?
  2. Met welk probleem of verlangen zit diegene op het moment dat je website bezocht wordt?
  3. Wat moet er echt uitspringen en wat moet in het geheugen gegrift staan wanneer diegene mijn website weer verlaat?

Denk hier rustig eens over na voordat je gaat schrijven. Geloof mij, het schrijven gaat veel makkelijker als je goed nadenkt voordat je begint. Begin daarna met pen en papier. Schrijf voor jezelf op welke punten je op welke pagina wilt hebben staan. Vergeet ook het doel van je pagina niet!

Stel vragen en beantwoordt ze
Wat wil je bezoeker (lees: potentiële klant) van je weten voordat hij of zij klant wordt? Schrijf die vragen voor jezelf op en beantwoordt ze ook. Doe dit echt vanuit het perspectief van je klant. Kies welke vragen zo belangrijk zijn dat ze in je webteksten passen en welke in de veelgestelde vragenlijst. Laat ze terugkomen op elke pagina van je website. Want niet elke bezoeker bekijkt ook al je webpagina’s.

Teksten maken voor je website is een proces op zich

Ga Legoën (Le-go-en) lekker bouwen met tekst
Nu heb je al aardig wat voorbereidend werk gedaan. Even de stappen op een rijtje:

  1. Start met nadenken over de wie, wat en waarom voor het bezoeken van je website.
  2. Schrijf met pen en papier uit wat je op welke pagina wilt hebben staan, inclusief het doel van die pagina.
  3. Noteer de vragen die iemand heeft voordat hij of zij klant wordt en de antwoorden erop. Geef ze een plek.

De volgende stap is, de opbouw bepalen! Ga je pagina op papier indelen en loop door je website heen als bezoeker. Je komt binnen op je homepagina, wat zie je dan, waar moet je op klikken en waar moet je aandacht naartoe gaan? Doe dit voor elke route waarop je bezoeker binnenkomt.

Klinkt als veel werk? Valt reuze mee! Misschien kost het even tijd, maar hierover nadenken zorgt ervoor dat jij in staat bent te checken of de gebruiksvriendelijkheid van je website goed is. Een makkelijke website die we meteen begrijpen converteert gewoon beter. Het is ook precies om die reden, dat de laadsnelheid en goede leesbaarheid ook een belangrijk punt is voor je SEO.

Start gewoon!
Nu ga je gewoon zitten en schrijven. Zo simpel is het.

Heb je jouw tekst klaar? Fantastisch. Laat hem eventjes één of twee dagen liggen en kijk dan opnieuw naar je tekst. Wat kan je weghalen? Wat kan korter? Is het duidelijk voor iemand die jou niet kent? Wat is overbodig en voegt niets toe aan je boodschap? Staat hier wat iemand enthousiast maakt over jouw product of dienst? Stuur hem door naar een paar hele goede (oud) klanten voor feedback.

Trap nooit in de valkuil om terugkoppeling te vragen aan mensen die niet in je doelgroep passen. Zij kijken anders naar je tekst dan iemand met interesse voor jouw product of dienst. De enige persoon aan wie je feedback mag vragen buitenom je doelgroep, is aan mij 😉.

Wil jij een cursus volgen waarin je leert om in één keer je teksten goed te schrijven? Klik hier.

Reacties
Categorieën