Vind je boeiend schrijven lastig? Mooi! Dan heb je hier alvast wat leesvoer voor je neus waarmee jij verder komt. Overtuigend schrijven is nodig om je doelgroep aan te spreken, te inspireren en te binden. Maar hoe pak je dat aan?
In dit artikel krijg je een aantal praktische tips om aantrekkelijke teksten te schrijven die je bezoekers aanspreken. Komen ze daarna ook in actie? Dan heb je het goed gedaan! Superhandig als je een blogger bent en je lezers wil vermaken. Een ondernemer bent die meer conversie wil genereren of producten wil verkopen. Tijd om te beginnen met effectief communiceren via je website.
Je start met je doelgroep
Ja, I know. Je wordt ermee doodgegooid. Waarschijnlijk omdat het belangrijk is. Want jij wil de brug slaan tussen wat je te bieden hebt en wat je doelgroep nodig heeft. Wil je jouw website omtoveren in een beter converterende site? Dan moet je al jouw koppen, alinea’s en call-to-actions afstemmen op jouw potentiële klant.
Begrijp je doelgroep
Begin dus met het begrijpen van datgene waar je doelgroep naar op zoek is. Op het moment dat ze op je website komen. Wat is hun behoefte? Wat willen ze van jou weten? En waar zijn ze concreet naar op zoek? Serveer het op een gouden schoteltje. Het is jouw rode loper naar je toko, die voorbijgangers uitnodigt om binnen te treden.
Gebruik meer magie dan Harry Potter
Heb jij de smaak te pakken en weet je in te gaan op de behoefte en interesses van je doelgroep? Dan heb je een mooie tool in handen! Want met tekst kan jij jouw bezoekers aanspreken en enthousiasmeren om in actie te komen.
Je leert je doelgroep begrijpen door met ze in gesprek te gaan (duhh). Marktonderzoek, veelgestelde vragen tijdens je webinar, gratis salescalls, reacties op je social media posts, you name it. Overal is input te vinden die jou helpt om je klant beter te begrijpen. Ga je echt verder de diepte in? Neem dan enquêtes af, interview mensen, doe onderzoek naar demografische kenmerken en volg hun discussies op social media.
Even kort een paar tips tussendoor:
- Doe onderzoek naar je doelgroep, leer zoveel mogelijk over deze mensen.
- Hou notities bij over je doelgroep, zo creëer je een gedetailleerd profiel.
- Neem gesprekken op en noteer de woorden die ze gebruiken om hun probleem, verlangen of behoefte met je te delen.
Vindbaarheid en SEO
Ook wil je dat jouw teksten ervoor zorgen dat je überhaupt gevonden wordt. Dit begint wederom met de vraag ‘Wat wil je bezoeker weten’? Want daar stemmen ze hun zoekopdracht in Google op af. Jij wil hierop inspelen, door de vragen terug te laten komen in je content (bijvoorbeeld in je blogs) en er vanuit jouw visie een professioneel antwoord op te geven.
Goed schrijven is 1. Schrijven en gevonden worden is 2. Schrijven, gevonden worden en klanten werven is goud! Zorg ervoor dat je altijd bijhoudt wat de statistieken van je website doen. Ga testen, hou bij:
- Hoeveel mensen je pagina’s bezoeken.
- Hoe lang mensen op je pagina’s zijn.
- Op welke knoppen mensen klikken.
- Welke pagina’s en blogs het best scoren.
- Het bouncepercentage van je pagina’s.
Merk je grote verschillen? Ga op onderzoek uit waar dit vandaan kan komen en optimaliseer!
Zo voer je een zoekwoordenonderzoek uit voor je website teksten
Je wil natuurlijk dat je website wel vindbaar is voor zoekmachines zoals Google. Er zijn meerdere tools die jij kan gebruiken voor je zoekwoordenonderzoek (SEMrush, Keyword Planner, Ahrefs en Ubbersuggest). Ook kan je ‘gewoon’ een term invullen in de zoekbalk van Google. Kijk eens met welke aanvullende suggesties Google komt? Heb je de resultatenpagina voor je? Scroll dan eens naar beneden, ook hier staan vaak aanvullende suggesties bij ‘gerelateerde zoekopdrachten’ of ‘meer om te vragen’.
Kies de woorden die relevant zijn voor je bezoeker en voor je website. Let ook op de zoekintentie. Wil iemand informatie vinden, een product kopen of een probleem oplossen met deze zoekterm? Stem je teksten af op deze zoekintentie. Zo voorkom je afhakers die weer slecht zijn voor je SEO.
Het fabeltje van het verhaaltje
Storytelling zou een krachtige manier zijn om je teksten boeiender en levendiger te maken. Maar helaas, daar kijk ik anders tegenaan. Want je schrijft een tekst voor op je website. Niet voor een roman. Dus ja, je kan storytelling toepassen onder een paar voorwaarden:
- Je pakt een druppeltje uit je verhaal.
- Je gebruikt een mix van storytelling en commercie.
- Je maakt je storytelling herkenbaar voor je doelgroep.
Wat je ook doet, begin met een sterke titel en opening voor je tekst. Zo trek je de aandacht en nodig je mensen uit om verder te lezen. Ga daarna in op datgene waar je websitebezoeker zich in herkent. Sluit af met een duidelijke plot, het verlossende resultaat waar je web-bezoeker zo hard naar verlangt.
Maak je teksten leesbaar
Een goede structuur voor de leesbaarheid is net zo belangrijk als alle andere adviezen die je hier vindt. Zo maak je het makkelijk voor je bezoekers om je teksten te lezen en begrijpen. Ook voor de laaggeletterde onder ons is dit mega belangrijk!
Gebruik altijd koppen en subkoppen. Dit helpt je bezoeker om snel te scannen en besluiten of ze verder willen lezen. Je wil dat ze na het lezen van deze koppen denken “het is net of ze gister met mij gesproken heeft” hier staat precies wat ik zoek. Ga daarna verder in je tekst met alinea’s en voldoende witregels en tussenkopjes.
Ohja, over die koppen hé? Optimaliseer ze ook voor zoekmachines. Laat iets van wat je doet terugkomen in je koppen. Daar wordt Google blij van. Wees altijd duidelijk en beknopt. Maak van je kop bijvoorbeeld een vraag.
Oké, top. So far, so good
Nu is het ook tijd om het doel van je website te bepalen. Wil je informatie bieden of iets verkopen? Het doel van je website en webpagina’s bepaalt hoe jij jouw teksten insteekt. Ik ga ervan uit dat je wil verkopen met je website. Dan is het heel belangrijk om zinnen te bouwen die aansluiten op de wensen van je doelgroep. Laat vooral zien hoe jouw product of dienst je doelgroep helpt.
Daarnaast is het ook belangrijk om goede triggers te gebruiken die je bezoekers in actie zetten. Bijvoorbeeld de zogeheten call-to-action-knoppen. Ik noem ze liever een call-to-value, maar dat is een ander verhaal. Zorg in ieder geval dat ze opvallen en makkelijk te vinden zijn op je pagina.
Tot slot, wil je dat jouw teksten echt van jou zijn
Schrijf in een taal die je klant herkent. Maar gebruik jouw eigen visie in al je teksten. Zorg ervoor dat je boodschap overal hetzelfde is. Zo herkennen mensen sneller wie je bent en waar je voor staat.