Hoe ziet een goede webtekst eruit blogheader
Het schrijven van goede webteksten
Anita Rozendaal-Baaij
Het schrijven van goede webteksten
03/17/2024
4 min
0

Hoe ziet een goede webtekst eruit?

03/17/2024
4 min
0

Voor dienstverlenende ondernemers

Een goede webtekst, is de tekst die precies omschrijft wat je bezoeker op dit moment zoekt. Dat klinkt als een open deur, of juist als erg ingewikkeld. In welk team jij ook zit, in dit blog lees jij hoe je goede teksten voor je website schrijft. Sterker nog, je gaat meteen al de eerste stappen zetten om jouw webteksten goed te schrijven.

We beginnen met een klein mini marktonderzoekje. Pak even pen en papier of een notitieblokje. Neem een klant in gedachten waar jij onwijs leuk mee samenwerkt. Of ooit hebt samengewerkt. Zo eentje waar je er eigenlijk nog wel 100 van wil hebben.

Heb je de naam opgeschreven? Mooi! Wat heeft of had jouw klant voor probleem, voordat diegene bij jou terecht kwam? Schrijf dat er even bij. Nu komt de kunst: schrijf het op zoals hij of zij het zelf zou zeggen.

Goede webteksten zijn geschreven vanuit de belevingswereld van je klant

Dit klinkt gek, zorgt mogelijk voor een kleine hersenerror. Maar ik zie te veel websites die geschreven zijn in vakjargon. Waarom? Omdat je vanuit je eigen perspectief schrijft. Ik geef je even een voorbeeld.

Praktisch voorbeeld eerste titel op je homepagina
 
Je bent stresscoach, je weet dat stress allerlei onderliggende factoren kent. Die komen vooral door bepaalde overtuigingen die tijdens de jeugd zijn ontstaan. Door opvoeding, de omgeving enzovoorts.

Je schrijft op je homepagina: ‘Doorbreek je oude patronen, kom tot innerlijke rust’.

Sja, nu komt Charlotte op je website omdat ze op zoek is naar iemand die haar van haar stressklachten afhelpt. Omdat ze niet te genieten is thuis, haar kinderen uitkaffert en een slecht huwelijk heeft. De relatietherapeut heeft gezegd dat ze iets met haar stress aan moet.

Zou Charlotte gecharmeerd zijn van jouw titel? Of zou ze sneller doorlezen als hier staat: ‘Word vrolijk, stress loos en gezellig’

Vooropgesteld, ik ben geen stress-expert. Maar wat ik wel weet, is dat Charlotte sneller ‘aan’ gaat op een titel waarin ze zichzelf herkent, dan wat zweverig gezwets met loze woorden. Nu is dit enkel nog de titel, hoe zit dat dan met de rest van die teksten?

Teksten voor je homepagina

Op je homepagina wil ik als bezoeker binnenkomen en meteen zien dat deze website mij brengt waar ik naar op zoek was. Dus in het voorbeeld van Charlotte hierboven, wil ik meteen zien dat jouw website mij helpt om van mijn stress af te komen. Daarna wil ik op je homepagina:

  1. Bevestigd krijgen dat jij een betrouwbare expert bent.
  2. Zien wat jou zo uniek maakt, anders dan andere stresscoaches en therapeuten.
  3. Begeleid worden naar de eerstvolgende stap op je website.

Je homepagina moet mij dus helpen navigeren, los van de menubalk bovenaan je pagina.

Tekst voor je aanbodpagina

Een goede salespagina laat je bezoeker precies zien:

  1. Wat het resultaat is van je product of dienst.
  2. Waarom jouw product of dienst zo uniek of anders is.
  3. Voor wie jouw product of dienst bedoeld is.
  4. Welke expertstatus jij hebt opgebouwd met jouw product of dienst.
  5. Wie het gezicht is achter dit aanbod.
  6. Wat het aanbod kost, inhoud en hoe de aanmeldprocedure werkt.
  7. Wat je bezoeker moet doen om het te kopen.

En dit alles moet zo makkelijk mogelijk zijn voor jouw bezoeker. Want iets waar ze naar moeten: zoeken, ontcijferen, onduidelijk vinden. Haken ze als bezoeker op af.

Tekst voor je over-mij pagina

De over-mij pagina is echt de plek waar jij sympathie opwekt bij je bezoeker. Anders gezegd: je laat hier je persoonlijke kant zien. Zodat je jouw bezoeker de kans geeft om je aardig en leuk te vinden. Want eerlijk is eerlijk, als iemand je niet aan staat, ga je er ook niet iets van kopen. Hoe goed je product of dienst ook is. De menselijke gunfactor is doorslaggevend.

Let wel op, dat je tekst geen kopie van je C.V. wordt. Heel soms zie ik nog over-mij pagina’s die echt nergens over gaan. Daar staat dan een rijtje op van diploma’s, opleidingen en werkervaring. Leuk voor een werkgever die jou op sollicitatiegesprek wil hebben, compleet irrelevant voor je bezoeker.

Ook lees je het standaard riedeltje “vroeger als kind was ik al…” dat kan leuker!

Kijk eens waar jouw eigen unieke visie in zit. Hoe jouw werk verschilt van de standaard en doorsnee. En vooral: wat betekent dit voor je klanten?

Wil jij een cursus volgen waarin je leert om in één keer je teksten goed te schrijven? Klik hier.

Samengevat de tekst wisselt per pagina

Elke webpagina heeft dus zijn eigen doel en functie. Een aantal spelregels die voor elke pagina gelden zijn:

  1. Schrijf alleen wat nodig is om jouw bezoeker te inspireren en enthousiasmeren.
  2. Blijf weg bij informatie die jij interessant vindt.
  3. Laat zien wat jou anders maakt dan je directe concurrent en schrijf klantgericht.
  4. Bouw elke pagina op met de meest belangrijke content bovenaan.
  5. Zorg voor herkenning, vooral in je titels.

Hoe zit het dan met SEO?

De basis van wat hierboven staat moet je op orde hebben, voordat je SEO optimaliseert. Want als jij niet scherp hebt wat jouw bezoekers nodig hebben, dan ben je aan het SEO’en tot je een ons weegt, zonder resultaat. Ik hou ook vast aan de regel: Gevonden worden is 1, klanten uit je website halen is 2. Als je alleen focust op SEO, dan is zit je website vol bezoekers en blijft je bankrekening leeg.

Bovendien is SEO hard aan het veranderen en verschuiven, mede door de komst van AI.

Antwoord op andere vragen over je webteksten

Hoe lang moeten de teksten op je website zijn?
 
Mijn antwoord: zo lang als relevant is, ga niet overdrijven of extra lange teksten schrijven omdat dit beter zou zijn voor je vindbaarheid. Je bezoekers hebben een korte spanningsboog en zijn snel afgeleid. Dat betekent dat ze alleen aan lange muren tekst beginnen als ze van tevoren heel erg gemotiveerd zijn. Meestal is dit niet het geval bij je bezoekers. Dus maak het ze makkelijk, schrijf kort en bondig.

Hoe ziet een goede tekst voor de website eruit?
 
Goede teksten op je website zijn zo geschreven, dat je bezoeker zonder te lezen, toch ziet wat je doet. Voor wie je website is. En waarom iemand bij jou moet zijn. Omdat de teksten scanbaar zijn. Goede kopjes, titels en witregels zijn hiervoor nodig.

Wat staat er op een goede website
 
Een goede website heeft in ieder geval staan:

  1. Voor wie de website bedoeld is.
  2. Wat er te halen valt.
  3. Wat het resultaat is van je aanbod.
  4. Wie jij bent.
  5. Waarom jij betrouwbaar bent.

Wat is een goede SEO tekst?
 
Jij en je zoekmachine hebben één doel: relevante informatie tonen aan een bezoeker. Dus een goede SEO tekst geeft kort en snel antwoord op een specifieke zoekopdracht. Daarom moet je weten wat jouw bezoeker nodig heeft, op het moment dat hij of zij op je website komt. Een goede titel, leesbare webteksten zijn cruciaal voor je bezoeker en voor de optimalisatie van SEO.



Reacties
Categorieën