Een goed idee of weg ermee?
Gebruik ChatGPT of andere AI-tool zorgvuldig
Is het een slim idee om je teksten door een AI-tool te laten schrijven en zonder wijzigingen over te nemen? Nee. Om deze redenen:
- Zoekmachines willen authentieke teksten dus blijf weg van kopieer- en plakwerk.
- De automatisch gegenereerde teksten bevatten fouten, qua spelling maar ook qua informatie.
- Op dit moment (eind februari 2024) zijn de teksten te plat, zelfs met goede prompts.
Oftewel, we lezen jou niet terug in je teksten. En dat is wel wat je vandaag de dag nodig hebt om mensen aan te trekken. Je eigen sjeu. Er is namelijk zo onwijs veel content op het internet en er blijft bijkomen, dat je het moet hebben van je eigen stem en visie.
Is een AI-tool dan waardeloos?
Verre van! Ik gebruik AI ook veel. Met name als tool voor inspiratie. De meest gebruikte AI-tool in mijn bedrijf is de betaalde versie van ChatGPT 4. Je zet hem bijvoorbeeld makkelijk in als copywriter, eindredacteur, inspiratiebron, onderzoeksbron, SEO-tool of neuromarketeer. Kortom, de opties zijn eindeloos!
Wat zijn mijn persoonlijke bevindingen van AI?
Over het algemeen blijf ik verbaasd over de kwaliteit die AI-tools leveren. Het is voor mij fascinerend hoe AI-tools onze intentie kunnen oppakken en zelfs emotie verwerken in teksten. Geef jij maar genoeg input en voorbeelden, dan is AI ook in staat je schrijfstijl voor een deel over te nemen. Mark my words! Voor een deel. Want daar komt mijn expertise om de hoek kijken.
A fool with a tool is still a fool
Een businessbuddy van mij kwam ooit met de uitspraak “a fool with a tool is still a fool”, onderneemster in kwestie is echt een tech-nerd. En gebruikt alles wat maar programmeerbaar is. Hier had ze wel een punt! Want een goed gebruik van AI begint bij jou. In hoeverre ben jij in staat te beoordelen of de antwoorden die uit de bots rollen ook echt goed zijn?
Als ik de output bekijk die ik krijg op mijn prompts, blijf ik enthousiast en kritisch. Want ook al is de tekst goed, hij verschilt nog in alle opzichten met mijn eigen geschreven teksten. Qua:
- Opbouw van de zinnen.
- Woorden die ik specifiek gebruik.
- Invalshoeken die ik pak.
- Persoonlijke visie die ik heb.
- Gebrek aan ‘melodie’ in je tekst.
Die laatste is heel abstract, I know. Maar ik ben inmiddels in staat om AI-geschreven teksten te herkennen. En vele collega’s met mij. Vooral als je een minder bedreven prompt-engineer bent (hoor mij wijs klinken), is de output bagger te noemen. Elk humaan aspect aan je teksten ontbreekt. En dat voel je als lezer. Ik zal je vertellen hoe dat komt.
Je bent een mens van vlees en bloed
Zit jij met iemand aan de telefoon, dan hoor je gewoon of die persoon aan de andere kant van de lijn z’n aandacht erbij heeft, of afgeleid is. Je hoort ook of diegene enthousiast is of eigenlijk baalt dat je belt. Het zit ‘m in de toon! Zo is dat met teksten idem dito. Jij kan jezelf voorstellen dat ik dit blog met plezier schrijf en binnen no-time uit m’n handen rammel. Zonder dat je er precies de vinger op kan leggen waar dat door komt. Had ik bad-moody geschreven, dan had dit echt bij jou doorgekomen. Ik schrijf namelijk zoals ik ook tegen je praat. In feite, zijn we nu in gesprek 😉 haha. Leuk hé?
Even serieus, je tekst heeft iets wat van jou is. En dat kan geen enkele AI-tool van je overnemen! Althans, nog niet.
Ken jezelf
Er is nog een laatste, klein, probleempje. Je blinde vlekken. Elke ondernemer heeft ze en jij dus ook. Ontkennen is je kop in het zand steken. Jij hebt iets waar je onwijs goed in bent. Wat super waardevol is voor je klanten. En wat je heel erg natuurlijk afgaat, je doet het als ‘vanzelf’. Daarom kost het ondernemerschap je op dit vlak ook zo weinig energie. Je kan wat je doet wel 48/7 doen. Buitenom alle neventaken die erbij horen als ondernemer, is dit wat jij ’t allerliefste doet.
En juist daarom, is het zo moeilijk om dit goed te vertalen in een klantgericht verhaal.
Dat is de reden waarom ik in mijn traject altijd start met een diepte-interview. Hier vallen de kwartjes en komen ondernemers er pas achter waar hun doelgroep naar op zoek is. Zo had ik laatst bijvoorbeeld een coach die mensen helpt met perfectionisme. Tijdens het interview kwamen we erachter dat haar klanten geen idee hebben dat ze perfectionistisch zijn. Dus gaan ze ook nooit ‘aan’ op hulp bij perfectionisme. Dat gaat AI niet voor je boven water halen 😉